Τα μαθητικά χρόνια είναι μια μοναδική και ιδιαίτερα ξεχωριστή περίοδος στη ζωή κάθε ανθρώπου. Δυστυχώς όμως ο κάθε ένας από εμάς  αυτό το αντιλαμβάνεται πολύ αργότερα, όταν πια έχει μεταβεί στην ενήλικη ζωή . Η εκπαιδευτική διαδικασία και  το σχολικό περιβάλλον με τη βαθμοθηρία που τα διακατέχει δεν επιτρέπουν στους μαθητές να απολαύσουν αυτή την  κατά τα άλλα ανέμελη φάση της ζωής τους. Ειδικά οι πανελλήνιες αποτελούν βραχνά για τους μαθητές, οι οποίοι καλούνται να συμμετάσχουν σε μια αξιοκρατική διαδικασία, μέσω της οποίας θα πλησιάσουν μεν πιο κοντά στην επίτευξη του στόχου τους , θα κουραστούν και θα αγχωθούν δε μέχρι να ολοκληρωθεί.

Σε όλα τα ανωτέρω έρχονται να προστεθούν ως βαρίδια στην ψυχολογία των παιδιών οι αλλαγές στον τρόπο αξιολόγησης των μαθημάτων και οι ειδικές συνθήκες που επικρατούν τον τελευταίο διάστημα: o εγκλεισμός, η τηλεδιάσκεψη και η απουσία από το μαθητικό περιβάλλον του σχολείου  που έχουν σαφέστατα λειτουργήσει επιβαρυντικά στους μαθητές. Στο άρθρο αυτό θα δώσουμε χρήσιμες συμβουλές αναφορικά με τη συνεξέταση των μαθημάτων Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας  ώστε όλοι οι υποψήφιοι να συγκεντρώσουν το μέγιστο δυνατό της βαθμολογίας, βάσει όχι του γνωσιακού τους επιπέδου, μα του βαθμού της παρατήρησης και της συγκέντρωσής τους εκείνη τη στιγμή.

 

ΟΔΗΓΙΕΣ

ΕΙΚΟΝΑ ΓΡΑΠΤΟΥ

  • Γράφω καθαρά και ευανάγνωστα
  • Γεμίζω τη γραμμή πριν πάω στην επόμενη
  • Χρησιμοποιώ σημεία στίξης
  • Ξεκινώ με Κεφαλαίο μετά από ισχυρό σημείο στίξης
  • Βάζω τόνους
  • Χωρίζω ευδιάκριτα τις παραγράφους.
  • Αφήνω τουλάχιστον μια γραμμή κενό ανάμεσα στις ασκήσεις

 

Γενικά πρέπει να έχω στο μυαλό μου ότι η εικόνα του γραπτού μου είναι πολύ σημαντική. Ένα δυσνόητο γραπτό σίγουρα δε δημιουργεί μια θετική πρώτη  εντύπωση ούτε για το περιεχόμενο. Αντιθέτως κουράζει το βαθμολογητή ο οποίος καλείται να βαθμολογήσει πάρα πολλά γραπτά και, καλώς ή κακώς , κρίνει και εμένα τον ίδιο. Ας τον διευκολύνω όσο μπορώ, σίγουρα θα είναι υπέρ μου.

 

ΌΡΙΑ ΛΕΞΕΩΝ

  • Τηρώ τα όρια των λέξεων (όπου δίδονται)
  • Δε γράφω λιγότερες λέξεις
  • Δεν υπερβαίνω το όριο των λέξεων πάνω από 10 %
  • Δεν υπεραναλύω χωρίς λόγο
  • Είμαι σαφής

Δίνω περίσσια προσοχή στα όρια των λέξεων διότι για να έχουν δοθεί, υπάρχει λόγος. Στο μάθημα αυτό οφείλω να έχω στο μυαλό μου πως εξετάζομαι στην παραγωγή γραπτού λόγου . Μου ζητείται άλλες φορές ο λόγος μου να είναι πιο αναλυτικός και με επιχειρήματα κι άλλοτε να είναι πυκνός και σαφής, το οποίο είναι εξίσου σημαντικό.

 

ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗ

  • 300 μόρια= η μεγάλη έκθεση , περίπου 300 λέξεις
  • 15 μόρια = 150 λέξεις
  • 10 μόρια = 100 λέξεις

Τα μόρια που δίδονται σε κάθε άσκηση είναι ένας ενδεικτικός τρόπος να καταλάβω πόσες λέξεις/γραμμές καλούμαι να γράψω , σε περίπτωση που ΔΕΝ υπάρχει καθορισμένο όριο λέξεων.

 

 

Από το παραπάνω πινακάκι μπορώ να ενημερωθώ σχετικά με την βαθμολόγηση των θεμάτων Α και Δ. Η απάντησή μου θα βαθμολογηθεί ως προς το περιεχόμενο, ως προς τη δομή ( παραγράφου και κειμένου) και ως προς την έκφραση. (λεξιλόγιο, γραμματική, συντακτικό)

 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ

  • Διαβάζω πολύ προσεκτικά την εκφώνηση κάθε άσκησης.

ΠΟΛΥ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ ! Δε βλέπω για παράδειγμα άσκηση Σ/Λ και αιτιολογώ τις λανθασμένες προτάσεις γιατί υπάρχει περίπτωση να μου ζητηθεί να αιτιολογήσω μόνο τις σωστές ή όλες.

  • Λύνω τις ασκήσεις με τη σειρά αλλά αν κάποια με αγχώνει την προσπερνάω και δεν χρονοτριβώ.
  • Τεκμηριώνω την κάθε μου απάντηση.
  • ΠΑΝΤΑ, πάντα, ΠΑΝΤΑ καταδεικνύω το χωρίο που επιβεβαιώνει όσα γράφω.
  • Προσχεδιάζω δεν αυτοσχεδιάζω

Στα θέματα Α και Δ που καλούμαι να γράψω παράγραφο και έκθεση αντίστοιχα , απαιτείται πρώτα να κάνω σχεδιάγραμμα ώστε να ελέγξω τις σκέψεις μου και την οργάνωσή τους. Έτσι ελαχιστοποιώ τα νοηματικά κενά και εξασφαλίζω συνεκτικότητα στο γραπτό μου.

  • Αφήνω την έκθεση για το τέλος

Τα κείμενα θα λειτουργήσουν βοηθητικά ως προς τη δόμηση των ιδεών και των  επιχειρημάτων για το δικό μου γραπτό.

 

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ

Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

  • Δεν γράφω πουθενά το όνομά μου . Γράφω μόνο τον κωδικό μου
  • Δεν χρησιμοποιώ λέξεις που δεν ξέρω, γράφω όπως ταιριάζει σε έναν έφηβο της ηλικίας μου.
  • Αποφεύγω τους ξενικούς όρους, χρησιμοποιώ μια ελληνική λέξη.
  • Δεν κάνω επαναλήψεις, βρίσκω συνώνυμα για αυτό που θέλω να γράψω.
  • Δεν υπεραναλύω, είμαι σαφής.
  • Δε γίνομαι ειρωνικός, θέτω προβληματισμούς.
  • Δεν αφήνω καμία ερώτηση αναπάντητη, προσπαθώ να γράψω ό,τι θυμάμαι.
  • Δεν παίρνω μαζί μου τα θέματα, τα δίνω πίσω μαζί με το γραπτό μου
  • Δεν παραδίδω γρήγορα το γραπτό μου ,το ελέγχω  εξονυχιστικά.
  • Δεν αγχώνομαι, θυμάμαι πως δεν υπάρχει κάτι καινούριο, τα έχω ξαναδεί όλα.

ΤΙ ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

  • Το στόχο μου
  • Το καλοκαίρι μου
  • Το νέο μονοπάτι που ξετυλίγεται μπροστά μου.

Καλή μελέτη  και καλά αποτελέσματα σε όλους!

Κωνσταντίνα Ραυτοπούλου Φιλόλογος- Ειδική Παιδαγωγός

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Διδασκαλικό Βήµα, Φ. 856-16/10/1979, 857-1/11/1979, 866-16/3/1980, 887-
1/2/1981. ΟΛΜΕ Α΄ Εκπαιδευτικό Συνέδριο Αθήνα 13-16/5/81.
Έκφραση – Έκθεση Θεματικοί Κύκλοι ΟΕΔΒ.
Κούτρας Σ., Ζουρούδη Κ. (2008), Έκφραση – Έκθεση Γ΄Λυκείου, Αθήνα:
Σαββάλας.
Μπατζίνας Γ., Λούλος Δ. (2002), Έκφραση Έκθεση Γ΄ Ενιαίου Λυκείου,
Θεσσαλονίκη: Ζήτη.
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Οδηγίες για τη διδασκαλία των φιλολογικών
μαθημάτων στο Ενιαίο Λύκειο, Αθήνα 2001, σσ. 121-123 [125-127],
τελευταία ενημέρωση 2009.
ΟΕΔΒ. : « Οδηγίες για τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων στο
ενιαίο λύκειο » 2006-7

e-ΤΡΑΠΕΖΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ: dimichri65.blogspot.gr
www.kee.gr
paideia-news.com
www.pheidias.gr

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *